Niet kopen maar ruilen

Afgelopen week berichtte het CBS dat het volume in de Nederlandse detailhandel in april maar liefst met 10,6 procent daalde. Maand na maand laten de cijfers zien dat consumenten minder artikelen kopen. Zonder twijfel teweeggebracht door de economische malaise en het verminderde consumentenvertrouwen, maar een nieuwe rol zou wel eens weggelegd kunnen zijn voor de opkomende trend in het ruilen en lenen van elkaars producten.

Belangstelling voor consumeren op een duurzame wijze, met meer oog voor maatschappij en milieu, is er al langer. Denk bijvoorbeeld aan buy-one give-one programma’s waarmee je een bril koopt en er eentje in een derdewereldland gedoneerd wordt of eco friendly fashion. De laatste tijd is er echter opvallend veel aandacht voor het onderling ruilen van producten of co-sharing, waarbij geen product gekocht wordt maar het delen centraal staat.

Co-sharing

Het bezitten van producten kost geld, onderhoud en ruimte. Delen kan daar een oplossing voor zijn: naast het besparen van geld, betekent het voor de consument ook een stukje gemak. Bag, borrow or steal nam jaren geleden al het initiatief door tassen van merken als Louis Vuitton te huur aan te bieden en sinds die tijd komen er meer en meer aanbieders bij. Alles is te delen, vanauto’s tot je grasmaaier tot je huis tot ervaringen. In sommige co-sharing concepten huur je een product van een bedrijf, maar meer sites faciliteren simpelweg het uitlenen tussen consumenten onderling.

Ruilen Ook ruilen maakt een opmars door, onder andere te lezen in een artikel vanBusiness week over millenials die liever een ruilfeestje bezoeken dan een winkelcentrum. Andere uitingen zijn bijvoorbeeld Closet Swap of de Swap-O-Matic. De Swap-O-Matic is een automaat waarin consumenten een product kunnen schenken of ruilen. Voor een gedoneerd item (wat kan variëren van schoenen tot een handgeschreven gedicht), ontvangt de gebruiker credits waarmee een ander artikel uitgezocht kan worden. Closet swap is een facebook-achtige site waarop gebruikers met vrienden kleding kunnen ruilen.

Minder consumeren is here-to-stay

Zelfs wanneer de economie weer aantrekt, is de trend om minder producten te kopen een blijvende. Consumenten vertrouwen steeds meer op elkaar en wissen de tussenpersoon soms rigoureus. Waarom nog boeken via de reisbranche wanneer je rechtstreeks in contact kunt komen met de eigenaar van een leuk appartementje in Parijs? Als bonus heb je meteen informatie over hotspots en tips van een local.

Waar laat deze tendens de retailer? Wordt die door de consument buitenspel gezet? De kracht voor een detaillist zit in deze dat consumenten graag op een vertrouwde plek komen; iets ruilen of lenen van een onbekend persoon brengt een bepaald risico met zich mee. Bol.com heeft dit goed opgepakt door een platform te bieden voor de verkoop van tweedehands boeken.

Denk daarom eens aan de mogelijkheid ruilen te faciliteren. Naast een manier om klanten sterker aan je te binden ook een middel om te verkopen, want wie een nieuw jurkje heeft bemachtigd zoekt wellicht ook nog een tas of vestje om daarmee te combineren. Een creatieve ondernemer zoekt mogelijkheden, zelfs in een trend die op het eerste gezicht geen omzet op lijkt te leveren!

Bron: http://www.retail2020.nl/pages/356/Niet-kopen-maar-ruilen.html

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s